Virtue

Motion

4

För att du ska må bra så behöver din kropp röra sig. Antal minuter som rekommenderas är 150 minuter per vecka. Kan kanske inte låta mycket. Men för vissa kan det vara ett problem. Men alla former av rörelse är bara bra och då efter sin förmåga.

Anledningen till att du behöver röra på dig är många. Men du håller dig friskare och kan undvika hjärt-kärlsjukdomar, cancer och psykisk ohälsa.

Din kropp är byggd för att röra sig. När du rör på dig så hände det mycket i kroppen som gör att du blir starkare och piggare. Bland annat så ökar din blodcirkulation vilket leder till att dina celler kan ta upp mer syre. Som i sin tur leder till att de kan ta hand om de förhöjda blodfetterna och stresshormonerna, som då till exempel adrenalin och kortisol. När dessa tas hand så mår du helt enkelt bättre och kan sova som en baby.

Att röra på sig förhindra att du kanske:

  • Dör i förtid
  • Du håller vikten och kan slippa typ 2 diabetes
  • Cancer som till exempel bröst cancer eller tjocktarmscancer
  • Psykisk ohälsa så som demens eller depression

Hjärnan mår också bra av att du rör på dig. Signalsubstanser frigörs som till exempel dopamin och serotonin som i sin tur motverkar smärta och depression. Du får bättre minne, får lättare att lära dig nya saker, löser problem bättre och din koncentration förbättras. Kroppens eget ”morfin” endorfiner frigörs när du rör på dig, som leder till att du känner dig belåten och nöjd. Rör du dig regelbundet så ökas även hjärnans prestationsförmåga eftersom att blodcirkulationen ökas. Vilket gör att du kan lösa problem och hitta lösningar mycket lättare och snabbare.

Gå på gym

41

Det är en fördel att på gym eftersom det ger dig variationer i din träning. Du kan till och med få en personlig tränare som först visar dig alla träningsredskap så att du använder dem rätt eller för att senare se till att du tränar och pushar dig så att det blir kul att träna.

Ännu en fördel med gym att oftast så har de bra öppettider och det finns de ställen som till och med har öppet dygnet runt. Vilket kan passa om du har ett oregelbundet schema med jobb och så. Eller rent av är en natt människa som trivs att gör saker på nätterna. Oftast får du en bricka, kod eller via ditt tum avtryck så att du kan komma in när gymmet inte är bemannat. Väldigt smidigt!

Vissa gym har klasser som du kan gå på allt från yoga till spinning. Vilket vara trevligt att träffa andra som också är i din situation och dessutom ha sällskap när du tränar.

Dessutom så finns det en del gym som erbjuder en speciell kvinnoavdelning så att du kan känna dig trygg om du vill träna ensam. Då har du tillgång till nästan i princip alla träningsredskapen som i övriga gymmet.

På gym är det lätt att hitta någon typ av träning som passar dig. Det är enkelt att lägga upp en rutin som känns rätt och passar för dig. Vill du bara träna kondition så gör du det. Vill du skaffa muskler och styrketräna så gör du det. Finns en mängd olika varianter. Så det är egentligen ara din fantasi som sätter gränser. Eller orken i början.

Som sagt allt finns under samma tak. Alla typer av motionsformer, tillgång till dusch och eventuellt bastu. En del gym erbjuder även möjligheten till att sola i solarier.

Priserna på gymkort kan variera. Vissa erbjuder att du kan prova på några gånger gratis för att sedan lösa ett träningskort. Träningskort kan man ta per halv eller hel år.

Vad tyckte vi på Virtu?

Vi var fyra stycke som testade ett lokalt gym i en månad. Vi gick ditt där både själva och tillsammans. Det kändes alltid lika skönt och vi var nöjda efter träningen. Och det fina var att vi mådde bättre efter ett tag, både fysiskt och psykiskt. Och orkade mer på jobb.

Simma

42

Något som är riktigt bra är att simma ett par gånger i veckan. Genom att simma så tränar du din kondition och dessutom så styrketränar du samtidigt. Eftersom vattnet ger dig motstånd. Vill du bara lite mer avancerad så kan du intervallsimma, genom att växla mellan långsamt och snabbare tempo.

Simningen är mycket skonsammare för dina leder, ben och muskler om du tillexempel jämför med att löpträna på hårt underlag. Det stärker rygg-, ben- mag- och armmusklerna bland annat. Så har du problem i dessa områden så känns det inte besvärligt när du befinner dig i vattnet.

Att simma är bra för alla åldrar. Det gör att du kan hålla dig i form och aktiv under hela ditt åldrande. Även att du håller dig friskare ju äldre du blir.

En fördel med att simma är att du kopplar av och det blir nästan som att du mediterar. Eftersom att hjärnan kopplar av från allt yttre brus i vårt aktiva brus samhälle. I vissa simhallar har de lugnade ”spa” musik i bakgrunden, naturljud som till exempel fågelkvitter eller rent av klassisk musik. Men detta gäller först och främst när inte barn är tillåtna i anläggningen.

Det kan vara riktigt skönt att gå och simma innan sitt arbete. De flesta simhallar har morgon sim. Tänk att du har fixat workouten innan jobb och dessutom känner dig fräsch och ren när du kommer till ditt arbete.

Är du riktig hurtig så kan du ta dig en simtur i havet. För då har du verkligen naturen när inpå dig. Att vistas i naturen är definitivt avstressande och du blir på bättre humör.

Att simning ger dig bättre lungkapacitet är bara ett stort plus. Så håller du friskare och förebygger hjärt- och lungsjukdomar.

Vad tyckte vi på Virtu?

Vi var två som testade att simma i en månad, gånger i veckan. Både före och efter jobb. Vi föredrog att simma på morgonen. För då kändes det dagen började så bra och vi fick otroligt mycket energi. Sedan var det så gott med frukost efteråt.

Motion i vardagen

43

Det finns många sätt att få in motion i din vardag. Så du slipper att planera in din träning och ta dig någonstans för att just motionera.

Här kanske du kan få lite inspiration och lite tips på hur du ska kunna få in motionen i din vardag.

  • Pendlar till och från jobb – hoppa av en hållplats tidigare och promenera den sista biten.
  • Lek med barnen!
  • Skaffa hund, då kommer du garantera att röra på dig.
  • Städa – all tråkig städning kan helt plötsligt ge dig mening och du blir riktigt smidig, samtidigt som du får ett rent och propert hem. Låt barnen hjälpa till så rör de också på sig!
  • Att laga mat – det ger faktiskt lite motion, med tanke på hur du rör dig mellan arbetsyta, spis, vask och kylskåp.
  • Trädgårdsarbete – det kan vara mycket konditions krävande. Som till exempel att klippa gräs. Erbjud dig att klippa grannens till och med! Eller att rensa i rabatter, kratta löv eller gräva i landet som några exempel.
  • Brukar du åka hiss – ta trapporna istället. Är du otränad så gå av en våning tidigare och ta trapporna och till sist går du alla våningarna och har fått upp flåset.
  • Gör mer aktiviteter med familjen – ut i skogen och plocka bär eller svamp, fiska, cykla, promenera och så vidare. Bara fantasin som sätter stopp.
  • Har du ett stillasittande arbete – se till att du organiserar om din arbetsplats så att du måste resa dig för att hämta vissa saker.
  • Dansa – ta din partner och gå på en danskurs eller gå ut och sväng de lurviga
  • Vill du ha något i köket till exempel – gå och hämta det själv istället för att be någon annan.

Detta var bara några tips. Du hittar det som passar dig bäst.

Vad tyckte vi på Virtu?

Vi tyckte det var riktigt bra. Det kändes inte som att vi motionerade heller. Så det var några av oss som ändrade vanor till det bättre.

Scroll To Top